Ouders kunnen zich digitaal aanmelden op het centrale systeem (www.naarschoolinaalst.be).
Via deze link kan je naar een instructiefilmpje kijken over hoe je je kan aanmelden via het centrale digitale systeem.
Vanaf schooljaar 2021-2022 krijgt ook het derde jaar te maken met de modernisering van het secundair onderwijs.
De verschillende studierichtingen krijgen aangepaste lessentabellen en lesinhouden.
Zodra de nieuwe lessentabellen beschikbaar zijn, kan u deze hier raadplegen.
Van 2 naar 3 TSO
Vanaf schooljaar 2021-2022 krijgt ook het derde jaar te maken met de modernisering van het secundair onderwijs.
De verschillende studierichtingen krijgen aangepaste lessentabellen en lesinhouden.
Zodra de nieuwe lessentabellen beschikbaar zijn, kan u deze hier raadplegen.
In 2009 hadden een paar leerkrachten een zot idee...
Laten we met de school deelnemen aan het kerstproject van Studio Brussel.
Hoe die collega's een volledige school geëngageerd kregen, kan je zien in:
Twee jaar later hadden een paar leerkrachten een zot idee... Klinkt misschien bekend in de oren?
Een nieuw plan werd uitgewerkt om deel te nemen aan de editie van Music For Life van dat jaar.
Het draagvlak bij collega's en leerlingen was ook deze keer groot:
Tijdens de Sint-Maartenhappening trekt de school naar buiten voor sportieve activiteiten:
Een veldcross voor de 1ste graad, een estafetteloop voor de 2de graad en een ‘obstacle run’ voor de 3de graad.
In de geest van Sint-Maarten is er ook oog voor het goede doel. Er zijn enkele NGO’s aanwezig om hun werking voor te stellen en met het hele gebeuren wordt ook geld ingezameld voor goede doelen:
Nadat we in 2014 op onze fiets richting Ieper sprongen, vieren we in 2018 de bevrijding en het einde van WO1!
Het project 'Ten Vrede' betekent 40km stappen van Breendonk naar Aalst.
Tijdens de Sint-Maartenhappening de school naar buiten voor sportieve activiteiten:
Een veldcross voor de 1ste graad, een estafetteloop voor de 2de graad en een ‘obstacle run’ voor de 3de graad.
In de geest van Sint-Maarten is er ook oog voor het goede doel. Er zijn enkele NGO’s aanwezig om hun werking voor te stellen en met het hele gebeuren wordt ook geld ingezameld voor goede doelen:
Zit je nu in het zesde leerjaar in het lager onderwijs? En ben je op zoek naar een fantastische school
om het eerste jaar in het secundair onderwijs te starten?
Dan is het Sint-Maarteninstituut met afstand de beste school voor jou!
Het eerste jaar secundair onderwijs heb je bijna achter de rug! Hopelijk was het een leuke en leerrijke periode!
Je bent klaar voor de overstap naar het tweede jaar. Maar wat zijn jouw keuzemogelijkheden?
Na het afronden van de eerste graad is het tijd om door te groeien naar de tweede graad. Ook daar bieden we
als Sint-Maarteninstituut een heleboel richtingen aan. Dit zowel in het algemeen secundair onderwijs als in het technisch
secundair onderwijs.
Frans, 1 van de 3 landstalen in België! Bij ons op school krijg je een prima algemene vorming zodat je je vlot kan uitdrukken. Meer info i.v.m. Frans
Wie graag alles te weten komt in
verband met chemie, fysica, biologie, ... kan terecht in 1 van onze wetenschapsrichtingen. Meer info i.v.m. wetenschappen
Lessentabel derdes voor schooljaar 2021 - 2022
Lessentabel vierdes voor schooljaar 2021 - 2022
Van 2 naar 3: TSO
Na het afronden van de eerste graad is het tijd om door te groeien naar de tweede graad. Ook daar bieden we
als Sint-Maarteninstituut een heleboel richtingen aan. Dit zowel in het algemeen secundair onderwijs als in het technisch
secundair onderwijs.
Lessentabel voor leerlingen in de huidige tweedes:
Lessentabel voor leerlingen in de huidige derdes:
Van 4 naar 5: ASO
Ondertussen ben je aanbeland in de laatste fase van het secundair onderwijs, namelijk de 3de graad. Misschien
heb je al een zicht op wat je later wilt worden... Of misschien ook niet. Daarom kan een weloverwogen keuze
belangrijk zijn.
Ook nu biedt het Sint-Maarteninstituut verschillende richtingen aan om je te helpen in je ontplooiing als
zelfbewuste, verantwoordelijke jongere! Meer informatie omtrent de overstap naar de derde graad ASO kan je hier terugvinden...
Ondertussen ben je aanbeland in de laatste fase van het secundair onderwijs, namelijk de 3de graad. Misschien
heb je al een zicht op wat je later wilt worden... Of misschien ook niet. Daarom kan een weloverwogen keuze
belangrijk zijn.
Ook nu biedt het Sint-Maarteninstituut verschillende richtingen aan om je te helpen in je ontplooiing als
zelfbewuste, verantwoordelijke jongere! Meer informatie omtrent de overstap naar de derde graad TSO kan je hier terugvinden...
In onze 3de graad TSO bieden we een aantal richtingen met Bedrijfseconomie aan.
Is organiseren jouw ding? Ben je nieuwsgierig naar de werking van de administratieve organisatie in een onderneming? Meer info i.v.m. Office & Communicatie.
Na je laatste jaar secundair onderwijs sta je voor de volgende belangrijke vraag: 'Wat nu?'.
We laten een aantal oud-leerlingen aan het woord. Misschien krijg je op die manier een beter beeld wat je later (als je groot bent) kan bereiken! Wat na 6 TSO?
Vanaf volgend schooljaar schakelen alle Aalsterse secundaire scholen over op een digitaal inschrijvingssysteem voor het 1ste jaar.
De bedoeling is om ouders en leerlingen te verzekeren van een plaats in het secundair onderwijs en om te komen tot
een betere sociale mix. De keuze van de leerling en de ouders is doorslaggevend voor de toewijzing van de school.
Voor tweedes tot en met zesdes kun je inschrijven vanaf maandag 19 april. Daarvoor maak je best een individuele afspraak.
Concreet betekent dit voor nieuwe leerlingen die de overstap maken naar het 1ste jaar: Vanaf maandag 11 januari 2021
Individueel digitaal infomoment? Gelieve hiervoor een afspraak te maken bij mevr. De Cordier, directeur eerste graad
(an.decordier@smi-aalst.be).
Zaterdag 27 februari 2021
Digitaal infomoment voor alle geïnteresseerden. Meer info volgt op facebook en via de website.
Vanaf maandag 15 maart tot vrijdag 23 april 2021
Ouders kunnen zich digitaal aanmelden op het centrale systeem (www.naarschoolinaalst.be).
Het tijdstip van aanmelden speelt geen enkele
rol bij het toewijzen van plaatsen. Het maakt dus niet uit of men zich op 15 maart dan wel 23 april aanmeldt.
Het belangrijkste criterium bij het toewijzen van de school is de keuze van de ouders. Meer info hierover volgt nog.
Hoe moet je je aanmelden?
Tussen zondag 25 april en maandag 3 mei 2021
Alle ouders die zich aangemeld hebben, ontvangen een ticket voor een bepaalde school.
Vanaf woensdag 5 mei tot maandag 31 mei 2021
Ouders kunnen zich met hun ticket aanbieden aan de school die vermeld wordt op het ticket en zich officieel inschrijven.
Ook hier speelt het tijdstip van inschrijven geen enkele rol meer. Wie een ticket heeft voor een bepaalde school, heeft
zeker een plaats.
Vanaf dinsdag 1 juni 2021
Op 1 juni starten de reguliere inschrijvingen. Wie geen ticket heeft of zich niet wil inschrijven in de toegewezen school,
kan zich aanbieden om in te schrijven als er nog vrije plaatsen zijn. Zo niet komt men op een wachtlijst.
Belangrijk: De voorrangsregeling voor kinderen van personeel en broers of zussen (of kinderen uit dezelfde leefeenheid)
van huidige leerlingen blijft bestaan. In de loop van de aanmeldingsprocedure krijgen zij de kans om hun
voorrangsrecht aan te geven. Bij het toewijzen van leerlingen aan scholen geldt de voorrangsregeling.
Visie eerste graad
In de visie omtrent de toekomst van het secundair onderwijs wil Katholiek Onderwijs Vlaanderen inzetten op een
brede algemene vorming binnen de eerste graad. Daarin wil men meer observerend en oriënterend werken
met het oog op de keuze voor één van de domeinen in de tweede graad.
Dat betekent dat twaalfjarigen moeten kunnen proeven om tot een voor hen passende keuze te komen waarbij voor elke
leerling na de eerste graad alle mogelijkheden open liggen.Een uitzondering op die regel is Latijn. Het spreekt voor
zich dat wie in de eerste graad geen Latijn volgde, dit ook niet kan in de tweede.
Uitgaande van de eigen mogelijkheden
en het welbevinden van alle leerlingen, moet er in een toekomstige eerste graad aandacht zijn voor extra ondersteuning
voor één of meer aspecten van de vorming en/of verbreding, verdieping of inkleuring van verschillende aspecten van de vorming.
Leerlingen moeten dus de kans krijgen om ook eens “door” te proeven, om na te gaan of bepaalde aspecten hen wel degelijk liggen,
zonder dat ze daardoor gebonden zijn aan die keuze.
Voortbouwend op de vernieuwing van ons studieaanbod van drie jaar geleden willen
wij op deze toekomstvisie inspelen. Concreet krijgen alle leerlingen 27 lesuren algemene vorming. Nieuw in dit pakket is het
vak mens en samenleving, waarbij de klemtoon ligt op de persoonlijke ontwikkeling van de leerling, zijn relaties tot zijn
omgeving en een stuk financiële geletterdheid.
Bovenop die 27 lesuren kiest elke leerling een module van vijf lesuren.
Leerlingen hebben de keuze uit vier modules: economie, Latijn, talen en wetenschappen. Als school hebben wij bij de
invulling van deze modules duidelijk de kaart getrokken van remediëring voor wie het nodig heeft enerzijds, en verdieping
voor wie houdt van een uitdaging anderzijds. Daarbij willen we klasoverstijgend in niveaugroepen werken, een aanpak die
in de basisscholen zijn nut bewezen heeft en aansluit op wat leerlingen gewend zijn.
Daarnaast willen we blijvend investeren
in de ICT-vaardigheden van onzeleerlingen. Ook sociale vaardigheden komen ruimschoots aan bod naast de uitgebreide aandacht
voor leren leren. In het eerste jaar vertaalt zich dit zelfs in een specifiek lesuur (SCILL).
In het tweede jaar kiest de leerling
voor één van de basisopties in ons aanbod: Economie en organisatie, Klassieke talen (Latijn en Grieks-Latijn), Moderne Talen en
Wetenschappen.
We trekken het verhaal van het eerste jaar door. Alle leerlingen hebben 25 gemeenschappelijke uren en 5 uren die eigen
zijn aan de basisoptie (met uitzondering van Grieks-Latijn waar dit over 7 uren gaat). De 2 overgebleven uren differentiatie
worden ingezet voor remediëring, verdieping of verbreding.Met deze nieuwe insteek zorgen wij voor een nog meer gefundeerde,
individuele oriëntering naar detweede graad toe, zodat het keuzeprobleem waar elke twaalfjarige mee geconfronteerd wordt een
duidelijke oplossing krijgt.
Infomomenten 2020-2021
Vanaf maandag 11 januari 2021
Individueel digitaal infomoment? Gelieve hiervoor een afspraak te maken bij mevr. De Cordier, directeur eerste graad
(an.decordier@smi-aalst.be).
Zaterdag 27 februari 2021
Digitaal infomoment voor alle geïnteresseerden. Meer info volgt op facebook en via de website.
Vanaf maandag 15 maart tot vrijdag 23 april 2021
Ouders kunnen zich digitaal aanmelden op het centrale systeem (www.naarschoolinaalst.be).
Het tijdstip van aanmelden speelt geen enkele
rol bij het toewijzen van plaatsen. Het maakt dus niet uit of men zich op 15 maart dan wel 23 april aanmeldt.
Het belangrijkste criterium bij het toewijzen van de school is de keuze van de ouders. Meer info hierover volgt nog.
Voor tweedes tot en met zesdes kun je inschrijven vanaf maandag 19 april. Daarvoor maak je best een individuele afspraak.
Hoe moet je je aanmelden wanneer je de overstap maakt naar het 1ste jaar?
Tussen zondag 25 april en maandag 3 mei 2021
Alle ouders die zich aangemeld hebben, ontvangen een ticket voor een bepaalde school.
Vanaf woensdag 5 mei tot maandag 31 mei 2021
Ouders kunnen zich met hun ticket aanbieden aan de school die vermeld wordt op het ticket en zich officieel inschrijven.
Ook hier speelt het tijdstip van inschrijven geen enkele rol meer. Wie een ticket heeft voor een bepaalde school, heeft
zeker een plaats.
Vanaf dinsdag 1 juni 2021
Op 1 juni starten de reguliere inschrijvingen. Wie geen ticket heeft of zich niet wil inschrijven in de toegewezen school,
kan zich aanbieden om in te schrijven als er nog vrije plaatsen zijn. Zo niet komt men op een wachtlijst.
Belangrijk: De voorrangsregeling voor kinderen van personeel en broers of zussen (of kinderen uit dezelfde leefeenheid)
van huidige leerlingen blijft bestaan. In de loop van de aanmeldingsprocedure krijgen zij de kans om hun
voorrangsrecht aan te geven. Bij het toewijzen van leerlingen aan scholen geldt de voorrangsregeling.
Tijdens de vakantie
elke werkdag van 09.00u - 12.00u en van 14.00u - 17.00u
! De school is gesloten van woensdag 7 juli tot en met zondag 8 augustus!
360° Rondleiding
Indien de 360° rondleiding niet zichtbaar is, kan je deze altijd bekijken via deze link.
Gebruiksverklaring
Deze website is gecreëerd en wordt beheerd door Sint-Maarteninstituut Aalst
Esplanade 6 - 9300 Aalst
Tel. +32 53 76 95 70
e-mail: info@smi-aalst.be
Informatie op de website
De informatie op deze website is geldig onder voorbehoud van wijzigingen.
Sint-Maarteninstituut Aalst behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de informatie op de site
op elk tijdstip te wijzigen.
Intellectuele eigendomsrechten
De teksten, foto's, merken, logo's en andere bestanddelen van deze site zijn beschermd door intellectuele
rechten en behoren Sint-Maarteninstituut Aalst of derden toe. Het is verboden zonder voorafgaand schriftelijk
akkoord van Sint-Maarteninstituut Aalst de
op en via deze website aangeboden informatie op te slaan (anders dan noodzakelijk om de website te kunnen
bekijken), te reproduceren, te wijzigen, openbaar te maken, te distribueren of te verzenden, te verkopen of
anderszins over te dragen of enige rechten hierop te verlenen aan derden.
Persoonsgegevens
Sint-Maarteninstituut Aalst verzamelt geen persoonsgegevens tenzij deze op vrijwillige basis worden verstrekt.
Met het invullen en versturen van een infoformulier of het verzenden van een e-mail geeft een bezoeker
Sint-Maarteninstituut Aalst toestemming zijn of haar persoonlijke gegevens op te slaan in een bestand met het
oog op contactenbeheer. Je hebt recht op inzage en eventuele correctie van jouw
desbetreffende persoonsgegevens.
Links naar andere websites
Deze website kan hyperlinks naar websites of naar webpagina's van derden en andere partijen bevatten,
of daar op een andere manier naar verwijzen. Sint-Maarteninstituut Aalst heeft geen zeggenschap over de inhoud
of over andere
kenmerken van deze websites of webpagina's en is in geen geval aansprakelijk voor de inhoud of kenmerken
ervan. Het plaatsen van links door Sint-Maarteninstituut Aalst houdt op geen enkele wijze een impliciete
goedkeuring in van de inhoud
van deze websites of webpagina's.
Openingsuren SMI
Voor alle inlichtingen, inschrijvingen e.d. is het secundair onderwijs te bereiken:
Schoolperiode: alle werkdagen van 8.00u tot 16.45u
Open tijdens de vakantieperiodes 2020-2021:
herfstvakantie:
gesloten
kerstvakantie:
open op 21, 22, 28 en 29 december
krokusvakantie:
gesloten
paasvakantie:
gesloten
juli en augustus:
open op alle werkdagen
! gesloten van woensdag 7 juli 2021 tot en met zondag 8 augustus 2021 !
(*) van 9 - 12u en van 14 - 17u
Maak gerust een afspraak: +32 53 76 95 70
Opvoedingsproject
Het Sint-Maarteninstituut is een katholieke dialoogschool die kwaliteitsvolle vorming aanbiedt vanuit de
inspiratie en de gedrevenheid van Sint-Maarten.
Bekwaam worden
in de geest van Sint-Maarten betekent voor ons
vandaag dat wij vanuit een positieve ingesteldheid kinderen en jongeren motiveren en hen stimuleren om het
beste uit zichzelf naar boven te halen. We geven kansen om te groeien zodat elk kind en elke jongere tot
zijn recht kan en mag komen.
Burger worden
in de geest van Sint-Maarten betekent voor ons vandaag met een open
blik op de toekomst en geloof in die toekomst met kinderen en jongeren samen leren, samen werken
en samen leven. Zo leert elk kind en elke jongere op een authentieke wijze
verantwoordelijkheid opnemen voor een duurzame samenleving.
Mens-worden
in de geest van Sint-Maarten betekent
voor ons vandaag in alle eenvoud en bescheidenheid met passie voor onze leerlingen en onze
school werken en leven. Dienstbaarheid en aandacht voor elk-ander kleurt hierbij ons omgaan met
elkaar.
De mantel van Sint-Maarten
roept ons telkens weer op om niet alleen onze kennis maar ook ons hart
en onze ziel te delen. We rekenen op het engagement van al onze medewerkers, al onze leerlingen en ouders
om dit mee waar te maken.
Als school vinden we het belangrijk om niet alleen kennis door te geven, maar ook vaardigheden en attitudes.
Inzicht in de praktijk, sociale en communicatieve vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidszin laten we aan bod komen in de diverse projecten in de eerste graad.
Het Sint-Maarteninstituut is een katholieke dialoogschool die kwaliteitsvolle vorming aanbiedt vanuit de
inspiratie en de gedrevenheid van Sint-Maarten.
Bekwaam worden
in de geest van Sint-Maarten betekent voor ons
vandaag dat wij vanuit een positieve ingesteldheid kinderen en jongeren motiveren en hen stimuleren om het
beste uit zichzelf naar boven te halen. We geven kansen om te groeien zodat elk kind en elke jongere tot
zijn recht kan en mag komen.
Burger worden
in de geest van Sint-Maarten betekent voor ons vandaag met een open
blik op de toekomst en geloof in die toekomst met kinderen en jongeren samen leren, samen werken
en samen leven. Zo leert elk kind en elke jongere op een authentieke wijze
verantwoordelijkheid opnemen voor een duurzame samenleving.
Mens-worden
in de geest van Sint-Maarten betekent
voor ons vandaag in alle eenvoud en bescheidenheid met passie voor onze leerlingen en onze
school werken en leven. Dienstbaarheid en aandacht voor elk-ander kleurt hierbij ons omgaan met
elkaar.
De mantel van Sint-Maarten
roept ons telkens weer op om niet alleen onze kennis maar ook ons hart
en onze ziel te delen. We rekenen op het engagement van al onze medewerkers, al onze leerlingen en ouders
om dit mee waar te maken.
Zorgbeleid
Een goed georganiseerd zorgbeleid is voor onze school een prioriteit.
De individuele aanpak staat voorop. Het is de bedoeling dat leerlingen met diverse problemen opgevangen en
geholpen kunnen worden. We onderscheiden drie categorieën:
- socio-emotionele begeleiding
- specifieke studieproblemen
- begeleiding en evaluatie
Deze drie categorieën splitsen we vervolgens op in een aantal specifieke domeinen, waar we proberen om
aangepaste zorg te voorzien.
Leren leren
In de 1e graad wordt veel aandacht besteed aan 'hoe studeren'. De leerlingen van het eerste jaar ontvangen
bij het begin van het schooljaar een boekje met studietips; samen met de titularis en de vakleerkrachten
wordt er naar gestreefd om een goede studiemethode te ontwikkelen. In het tweede jaar wordt met een tweede
boekje één en ander opgefrist en in dezelfde richting verder gewerkt.
De zorg voor 'Leren Leren' wordt in de 2e en 3e graad verder gezet. In geval van studieproblemen kan de
leerling een beroep doen op de leerlingenbegeleider, of wordt eventueel een CLB-medewerker ingeschakeld.
In bepaalde gevallen wordt klassikaal gewerkt rond planning, efficiëntie, ... .
Schoolloopbaanbegeleiding
Doorheen het curriculum van de leerling liggen verschillende keuzemomenten. Het is een absolute voorwaarde
voor het welslagen, welbevinden en niet in het minst de motivatie van de leerling, dat deze zo snel mogelijk
in de juiste studierichting binnen het secundair terechtkomt.
Voor elke leerling dienen de interesses enerzijds, de verschillende capaciteiten en motivatie anderzijds
nagegaan te worden en hoe deze zich ontwikkelen. De overstap vanuit het basisonderwijs en het 2e, het 4e
en het 6e jaar van het secundair onderwijs zijn belangrijke keuze- en/of scharniermomenten. Onder begeleiding
van de titularis/leerkracht wordt dit proces van kiezen begeleid. Leerlingen peilen door zelfonderzoek naar
hun mogelijkheden en interesses, exploreren de verschillende studiekeuzemogelijkheden met hun specifieke
inhouden, ... Op deze wijze maken ze niet alleen kennis met het eigen schoolaanbod maar met de brede waaier
aan opleidingsmogelijkheden en verantwoorde overgangen. Mede op basis van het behaalde studieresultaat wordt
door de klassenraad getoetst of de leerling een realistische keuze heeft gemaakt. De klassenraad formuleert
hierbij een advies dat eveneens aan de ouders medegedeeld en becommentarieerd wordt door middel van een
oudercontact. Ook het CLB, dat tevens een partner is bij de keuzebepaling, kan aangesproken worden zowel
door leerlingen als door ouders.
Taalbeleid
Binnen ons zorgbeleid besteden we ook aandacht aan ons taalonderwijs. We bouwden hiervoor een taalbeleid
uit. Dit beleid steunt op drie pijlers:
- taalvaardigheid van alle leerlingen verbeteren;
- speciale begeleiding van leerlingen met een leerstoornis;
- de zorg voor anderstalige leerlingen.
Begin september leggen alle leerlingen van het eerste jaar taaltesten af. Via drie genormeerde
testen wordt de taalvaardigheid van elke leerling gemeten.
Leerlingen met een spellingsachterstand of met een spellingsprobleem krijgen extra aandacht in de
lessen Nederlands. Ook in andere taalvakken wordt er kort op de bal gespeeld. Indien het resultaat
van de taalvaardigheidstesten onvoldoende blijkt te zijn, wordt er een vierde test afgenomen. Wanneer
ook hier een probleem optreedt, worden ouders gecontacteerd en wordt de leerling doorverwezen naar het
CLB of een logopedist.
Leerlingen met een leerstoornis (dyslexie, dysortografie,...) die over een attest beschikken
(logopedist, psycholoog, gespecialiseerde instelling), kunnen STICORDImaatregelen krijgen.
(STimuleren, COmpenseren, Remediëren en DIspenseren).
Voor anderstaligen stippelden we een remediaal beleid uit: zij kunnen extra bijles onder de middag
krijgen. Ook vanuit de scholengemeenschap kunnen deze leerlingen ondersteuning krijgen.
Enerzijds via de alfaklassen en anderzijds via de hulp voor leerlingen die uit OKAN komen.
Pestactieplan
Onze school wil een school zijn waarin pesten geen plaats heeft. Pestproblemen zijn vaak slepende en
ernstige problemen. We moeten alles doen om pesten te voorkomen en het tijdig aan te pakken.
In de meeste gevallen wordt gekozen om in een eerste stap niet bestraffend op te treden maar wel
een opbouwend gesprek te hebben met alle betrokkenen.
Alles vanuit het oogpunt zodat het pestprobleem zo vlug mogelijk opgelost kan worden.
Bij herhaling van de pestproblemen en niet opvolging van de gemaakte afspraken worden de ouders
ingeschakeld en wordt een begeleidingscontract overwogen. Bij verder negeren van de afspraken,
zal repressief opgetreden worden.
De school doet een oproep aan alle leerlingen om aan de klastitularis of aan een vertrouwensleerkracht
tijdig eventuele pestproblemen in of buiten het klaslokaal te melden. Het gaat hier helemaal niet om verklikken
maar om een belangrijke hulpverlening.
Drugactieplan
Onze school wil een drugsvrije school zijn en ertoe bijdragen dat jongeren niet verslaafd geraken aan drugs.
Bovendien zijn illegale drugs door de wet verboden. Zoals voor pestgedrag, geldt bij drugs het principe dat de
school op de eerste plaats niet bestraffend maar helpend wil optreden, zij het met gradaties in aanpak. Ook hier
geldt de oproep aan de leerlingen om via de titularis of vertrouwensleerkracht drugsproblemen op school te melden.
Ook in dit geval gaat het niet om verklikken maar om een eerste stap naar hulpverlening.
In de praktijk onderscheiden we vier situaties:
- in een eerste situatie vraagt een leerling zelf spontaan om hulp. De leerling kan zo zelf naar de titularis,
een vertrouwensleerkracht of een CLB-medewerker stappen om het probleem te bespreken.
- in een tweede situatie zijn er vermoedens van druggebruik op basis van gedragsveranderingen bij de
leerling of op basis van meldingen van derden.
In de praktijk wordt in beide situaties op de eerste plaats gewerkt via een hulpverlenend gesprek.
Dit kan een gesprek zijn tussen de leerling en titularis of ook tussen de leerling en de vertrouwensleerkracht,
leerlingenbegeleider, CLB-medewerker, ...
- in een derde situatie wordt de leerling betrapt op bezit of op gebruik van drugs. Dit kan bijvoorbeeld omdat de
leerling onder invloed in de klas zit, door de politie tijdens de middagpauze op heterdaad betrapt wordt., …
In deze situatie bepaalt het schoolreglement dat er enerzijds ordemaatregelen zullen genomen worden
(bvb strafstudie, tijdelijke schorsing, ...) en dat er een begeleidingscontract afgesloten wordt.
Er zal deskundige hulp (meestal extern) ingeschakeld worden. De klassenraad wordt op de hoogte gebracht
en kan indien nodig overgaan tot bijkomende tuchtmaatregelen (bvb extra schorsing).
- bij het vaststellen van het verhandelen van drugs (dealen) worden onmiddellijk tuchtmaatregelen genomen.
Er wordt bekeken of via een strikt begeleidingscontract nog een nieuwe kans voor de leerling op de school
mogelijk is. De klassenraad, die in zo een situatie bijeengeroepen wordt, heeft echter wel de mogelijkheid
om over te gaan tot definitieve uitsluiting. Bovendien heeft de school in deze situatie een meldingsplicht
naar de preventiedienst van de lokale politie.
Maak een afspraak op onze online-infodag voor een persoonlijk gesprek