µ
Onze infodag van zaterdag 13 mei was een succes. We zitten echter niet stil en kijken nu al vooruit naar het einde van het schooljaar.
Op zaterdag 1 juli 2023 ben je meer dan welkom op onze tweede infodag met aandacht voor ons studieaanbod in de 2de of 3de graad.
Als school vinden we het belangrijk om niet alleen kennis door te geven, maar ook vaardigheden en attitudes. Inzicht in de praktijk, sociale en communicatieve vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidszin laten we aan bod komen in de diverse projecten in de eerste graad.
Breng op een interactieve manier een bezoekje aan onze school.
Pesten is een vorm van agressie waarbij geprobeerd wordt om iemand anders te kwetsen, fysiek of mentaal. Dat kan zowel offline als online. Bij pesten zijn verschillende mensen betrokken, maar we roepen iedereen op om "neen" te zeggen tegen pesten. De pesters kunnen dat door hun gedrag te veranderen, de gepesten door erover te praten en de omstanders door erop te reageren. De wegwijzer geeft jullie nog wat extra info: "Sta op tegen pesten!"
Algemeen Directeur
Directeur eerste graad
Directeur tweede graad
Directeur derde graad
Beste bezoeker
Indien u meer informatie wenst of een vraag heeft in verband met onze studierichtingen, kan u terecht bij: info@smi-aalst.be.
Tevens vragen we u om de nodige contactgegevens (naam en telefoonnummer) waarop wij u kunnen bereiken, te vermelden alsook eventuele leerlingengegevens.
We nemen vervolgens zelf met u contact op.
Hou zeker onze website en social mediakanalen in het oog voor het laatste nieuws in verband met onze infodagen.
Vanaf volgend schooljaar (2023 - 2024) schakelen alle Aalsterse secundaire scholen terug
over op een gemeenschappelijke aanmeldprocedure voor het 1ste jaar.
Start je zoon of dochter in het 1ste jaar van het middelbaar onderwijs in Aalst?
Dan moet je je kind aanmelden tussen 27 maart 2023 en 21 april 2023. Alle kinderen worden op dezelfde manier geordend volgens schoolkeuze en bij te weinig plaatsen op toevalsnummer. Broers en zussen van kinderen die al op school zijn ingeschreven, behoren tot een voorrangsgroep.
Je ontvangt op 2 mei 2023 het resultaat van je aanmelding.
Is het niet helemaal duidelijk hoe je te werk moet gaan? Heb je nood aan wat meer uitleg? Dan kan je altijd contact opnemen met mevr. De Cordier, directeur eerste graad
(an.decordier@smi-aalst.be).
Onze jaarlijkse infodag voor het 2de tot en met 6de jaar gaat door op zaterdag 13 mei van 10.00u tot 16.00u.
Op zaterdag 1 juli organiseren we een extra infodag van 10 tot 14 uur.
Op deze infodag kan u antwoord krijgen op al uw vragen over onze school en haar
studierichtingen.
We hebben op deze infodag extra aandacht voor onze nieuwe doorstroomrichtingen en dubbele finaliteitsrichtingen.
In de visie omtrent de toekomst van het secundair onderwijs wil Katholiek Onderwijs Vlaanderen inzetten op een
brede algemene vorming binnen de eerste graad. Daarin wil men meer observerend en oriënterend werken
met het oog op de keuze voor één van de domeinen in de tweede graad.
Dat betekent dat twaalfjarigen moeten kunnen proeven om tot een voor hen passende keuze te komen waarbij voor elke
leerling na de eerste graad alle mogelijkheden open liggen.Een uitzondering op die regel is Latijn. Het spreekt voor
zich dat wie in de eerste graad geen Latijn volgde, dit ook niet kan in de tweede.
Uitgaande van de eigen mogelijkheden
en het welbevinden van alle leerlingen, moet er in een toekomstige eerste graad aandacht zijn voor extra ondersteuning
voor één of meer aspecten van de vorming en/of verbreding, verdieping of inkleuring van verschillende aspecten van de vorming.
Leerlingen moeten dus de kans krijgen om ook eens “door” te proeven, om na te gaan of bepaalde aspecten hen wel degelijk liggen,
zonder dat ze daardoor gebonden zijn aan die keuze.
Voortbouwend op de vernieuwing van ons studieaanbod van drie jaar geleden willen
wij op deze toekomstvisie inspelen. Concreet krijgen alle leerlingen 27 lesuren algemene vorming. Nieuw in dit pakket is het
vak mens en samenleving, waarbij de klemtoon ligt op de persoonlijke ontwikkeling van de leerling, zijn relaties tot zijn
omgeving en een stuk financiële geletterdheid.
Bovenop die 27 lesuren kiest elke leerling een module van vijf lesuren.
Leerlingen hebben de keuze uit vier modules: economie, Latijn, talen en wetenschappen. Als school hebben wij bij de
invulling van deze modules duidelijk de kaart getrokken van remediëring voor wie het nodig heeft enerzijds, en verdieping
voor wie houdt van een uitdaging anderzijds. Daarbij willen we klasoverstijgend in niveaugroepen werken, een aanpak die
in de basisscholen zijn nut bewezen heeft en aansluit op wat leerlingen gewend zijn.
Daarnaast willen we blijvend investeren
in de ICT-vaardigheden van onzeleerlingen. Ook sociale vaardigheden komen ruimschoots aan bod naast de uitgebreide aandacht
voor leren leren. In het eerste jaar vertaalt zich dit zelfs in een specifiek lesuur (SCILL).
In het tweede jaar kiest de leerling
voor één van de basisopties in ons aanbod: Economie en organisatie, Klassieke talen (Latijn en Grieks-Latijn), Moderne Talen en
Wetenschappen.
We trekken het verhaal van het eerste jaar door. Alle leerlingen hebben 25 gemeenschappelijke uren en 5 uren die eigen
zijn aan de basisoptie (met uitzondering van Grieks-Latijn waar dit over 7 uren gaat). De 2 overgebleven uren differentiatie
worden ingezet voor remediëring, verdieping of verbreding.Met deze nieuwe insteek zorgen wij voor een nog meer gefundeerde,
individuele oriëntering naar detweede graad toe, zodat het keuzeprobleem waar elke twaalfjarige mee geconfronteerd wordt een
duidelijke oplossing krijgt.
Wil je je inschrijven voor het eerste jaar? Dan kan dit op afspraak (vanaf 13 juni). Je kan hiervoor een mailtje sturen naar info@smi-aalst.be of je kan telefonisch contact opnemen via het nummer 053/76 95 70.
Wil je je inschrijven voor het tweede jaar? Gelieve door te klikken naar het het online formulier.
Wil je je inschrijven voor het derde jaar? Gelieve door te klikken naar het het online formulier.
Wil je je inschrijven voor het vierde jaar? Gelieve door te klikken naar het het online formulier.
Wil je je inschrijven voor het vijfde jaar? Gelieve door te klikken naar het het online formulier.
Wil je je inschrijven voor het zesde jaar? Gelieve door te klikken naar het het online formulier.
Deze website is gecreëerd en wordt beheerd door Sint-Maarteninstituut Aalst
Esplanade 6 - 9300 Aalst
Tel. +32 53 76 95 70
e-mail: info@smi-aalst.be
Informatie op de website
De informatie op deze website is geldig onder voorbehoud van wijzigingen.
Sint-Maarteninstituut Aalst behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de informatie op de site
op elk tijdstip te wijzigen.
Intellectuele eigendomsrechten
De teksten, foto's, merken, logo's en andere bestanddelen van deze site zijn beschermd door intellectuele
rechten en behoren Sint-Maarteninstituut Aalst of derden toe. Het is verboden zonder voorafgaand schriftelijk
akkoord van Sint-Maarteninstituut Aalst de
op en via deze website aangeboden informatie op te slaan (anders dan noodzakelijk om de website te kunnen
bekijken), te reproduceren, te wijzigen, openbaar te maken, te distribueren of te verzenden, te verkopen of
anderszins over te dragen of enige rechten hierop te verlenen aan derden.
Persoonsgegevens
Sint-Maarteninstituut Aalst verzamelt geen persoonsgegevens tenzij deze op vrijwillige basis worden verstrekt.
Met het invullen en versturen van een infoformulier of het verzenden van een e-mail geeft een bezoeker
Sint-Maarteninstituut Aalst toestemming zijn of haar persoonlijke gegevens op te slaan in een bestand met het
oog op contactenbeheer. Je hebt recht op inzage en eventuele correctie van jouw
desbetreffende persoonsgegevens.
Links naar andere websites
Deze website kan hyperlinks naar websites of naar webpagina's van derden en andere partijen bevatten,
of daar op een andere manier naar verwijzen. Sint-Maarteninstituut Aalst heeft geen zeggenschap over de inhoud
of over andere
kenmerken van deze websites of webpagina's en is in geen geval aansprakelijk voor de inhoud of kenmerken
ervan. Het plaatsen van links door Sint-Maarteninstituut Aalst houdt op geen enkele wijze een impliciete
goedkeuring in van de inhoud
van deze websites of webpagina's.
Voor alle inlichtingen, inschrijvingen e.d. is het secundair onderwijs te bereiken:
adres: Esplanadeplein 6, 9300 AALST
telefoon: +32 53 76 95 70
Open tijdens de vakantieperiodes 2022-2023:
kerstvakantie: | Open op 28 en 29 december en op 4 en 5 januari, telkens tussen 9u en 12u en tussen 14u en 17u. |
! gesloten vanaf vrijdag 7 juli tot en met woensdag 9 augustus !
(*) van 9 - 12u en van 14 - 17u
Maak gerust een afspraak: +32 53 76 95 70
Het Sint-Maarteninstituut is een katholieke dialoogschool die kwaliteitsvolle vorming aanbiedt vanuit de inspiratie en de gedrevenheid van Sint-Maarten.
Deze lessentabel geldt voor het derde jaar vanaf schooljaar 2023-2024.
Voor het vierde jaar geldt deze lessentabel vanaf schooljaar 2024-2025.
Deze lessentabel voor het vierde jaar geldt voor het schooljaar 2023-2024.
Deze onderstaande lessentabel geldt voor het vijfde jaar vanaf schooljaar 2023-2024.
Voor het zesde jaar geldt deze lessentabel vanaf schooljaar 2024-2025.
Meer informatie per studierichting kan je vinden onder de lessentabel.
Vernieuwde lessentabel derde graad
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
ICT | Applicatie- en databeheer | 12 | 12 |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
ICT | 1 | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 3 | 3 |
Frans | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Economie | Bedrijfsorganisatie | 12 | 12 |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Duits | 1 | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 3 | 3 |
Frans | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Economie | Bedrijfswetenschappen | 8 | 9 |
ICT | Informaticawetenschappen | 2 | 2 |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Duits | 1 | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 3 | 3 |
Frans | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Wiskunde | 4 | 4 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Economie | Bedrijfswetenschappen | 2 | 3 |
ICT | Communicatiewetenschappen | 1 | 1 |
Informaticawetenschappen | 7 | 7 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Duits | 1 | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 3 | 3 |
Frans | 2 | 2 | |
Nederlands | 3 | 3 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Wiskunde | 4 | 4 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Artistieke vorming | 1 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Economie | Economie | 5 | 4 |
Seminarie | ICT | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Spaans | 1 | 1 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 2 | 3 |
Engels | 3 | 3 | |
Frans | 4 | 4 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Wiskunde | 4 | 4 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Economie | Economie | 5 | 4 |
ICT | Informaticawetenschappen | 1 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
ICT | 1 | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Fysica | 1 | 1 | |
Wiskunde | 6 | 6 | |
Wiskunde + | 1 | 1 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Filosofie | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Kunstbeschouwing | 2 | 2 | |
Sociologie en gedragswetenschappen | 4 | 5 | |
Seminarie | ICT | 1 | |
Sociaal project | 1 | 2 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Statistiek | 1 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
ICT | 1 | ||
Sociaal project | 1 | 1 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 2 | 3 |
Engels | 3 | 3 | |
Frans | 4 | 4 | |
Latijn | 4 | 4 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Spaans | 2 | 2 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
ICT | 1 | ||
Sociaal project | 1 | ||
Wetenschappen+ | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 | |
Frans | 3 | 3 | |
Latijn | 4 | 4 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 2 |
Biologie | 2 | 1 | |
Chemie | 2 | 2 | |
Fysica | 2 | 2 | |
Wiskunde | 4 | 4 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
ICT | Informaticawetenschappen | 1 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Duits | 1 | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 | |
Latijn | 4 | 4 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 2 | 1 | |
Fysica | 1 | 1 | |
Wiskunde | 6 | 6 | |
Wiskunde + | 1 | 1 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Artistieke vorming | 1 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Seminarie | Cultuurproject | 1 | |
ICT | 1 | ||
Sociaal project | 1 | 1 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 2 | 3 |
Engels | 4 | 4 | |
Frans | 5 | 5 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Nederlandse taaltechnologie en -redactie | 2 | 1 | |
Spaans | 2 | 2 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Artistieke vorming | 1 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Seminarie | ICT | 1 | |
Spaans | 1 | 1 | |
Wetenschappen+ | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 2 | 3 |
Engels | 3 | 3 | |
Frans | 4 | 4 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 2 |
Biologie | 2 | 1 | |
Chemie | 2 | 2 | |
Fysica | 2 | 2 | |
Wiskunde | 4 | 4 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Spaans | 1 | 1 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Communicatiewetenschappen en taaltechnologie | 3 | 4 |
Duits | 3 | 3 | |
Engels | 4 | 4 | |
Frans | 4 | 4 | |
Nederlands | 5 | 5 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Wiskunde | 3 | 3 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
ICT | Public relations | 7 | 7 |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Spaans | 1 | 1 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 2 | 2 |
Engels | 4 | 4 | |
Frans | 4 | 4 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | |
Wiskunde | 2 | 2 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
Toerisme | 7 | 8 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Sociaal project | 1 | ||
Spaans | 1 | 1 | |
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Duits | 1 | 1 |
Engels | 4 | 4 | |
Frans | 4 | 4 | |
Nederlands | 3 | 3 | |
Wetenschappen | Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Toegepaste geografie | 3 | 2 | |
Wiskunde | 2 | 2 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
ICT | Informaticawetenschappen | 1 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Duits | 1 | 1 | |
Wetenschappen+ | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 2 |
Biologie | 2 | 1 | |
Chemie | 2 | 2 | |
Fysica | 2 | 2 | |
Wiskunde | 6 | 6 | |
Wiskunde + | 1 | 1 | |
Zelfstandig werk wetenschappen | 2 | 1 |
5de jaar | 6de jaar | ||
Cultuur | Geschiedenis | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | |
ICT | Informaticawetenschappen | 1 | |
Seminarie | Artistieke vorming | 1 | |
Duits | 1 | 1 | |
Wetenschappen+ | 1 | ||
Sport | LO | 2 | 2 |
Talen | Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wetenschappen | Aardrijkskunde | 1 | 2 |
Biologie | 2 | 1 | |
Chemie | 2 | 2 | |
Fysica | 2 | 2 | |
Wiskunde | 8 | 8 | |
Zelfstandig werk wetenschappen | 1 |
Het Sint-Maarteninstituut is een katholieke dialoogschool die kwaliteitsvolle vorming aanbiedt vanuit de inspiratie en de gedrevenheid van Sint-Maarten.
Een goed georganiseerd zorgbeleid is voor onze school een prioriteit.
De individuele aanpak staat voorop. Het is de bedoeling dat leerlingen met diverse problemen opgevangen en
geholpen kunnen worden. We onderscheiden drie categorieën:
- socio-emotionele begeleiding
- specifieke studieproblemen
- begeleiding en evaluatie
Deze drie categorieën splitsen we vervolgens op in een aantal specifieke domeinen, waar we proberen om aangepaste zorg te voorzien.
In de 1e graad wordt veel aandacht besteed aan 'hoe studeren'. De leerlingen van het eerste jaar ontvangen
bij het begin van het schooljaar een boekje met studietips; samen met de titularis en de vakleerkrachten
wordt er naar gestreefd om een goede studiemethode te ontwikkelen. In het tweede jaar wordt met een tweede
boekje één en ander opgefrist en in dezelfde richting verder gewerkt.
De zorg voor 'Leren Leren' wordt in de 2e en 3e graad verder gezet. In geval van studieproblemen kan de
leerling een beroep doen op de leerlingenbegeleider, of wordt eventueel een CLB-medewerker ingeschakeld.
In bepaalde gevallen wordt klassikaal gewerkt rond planning, efficiëntie, ... .
Doorheen het curriculum van de leerling liggen verschillende keuzemomenten. Het is een absolute voorwaarde
voor het welslagen, welbevinden en niet in het minst de motivatie van de leerling, dat deze zo snel mogelijk
in de juiste studierichting binnen het secundair terechtkomt.
Voor elke leerling dienen de interesses enerzijds, de verschillende capaciteiten en motivatie anderzijds
nagegaan te worden en hoe deze zich ontwikkelen. De overstap vanuit het basisonderwijs en het 2e, het 4e
en het 6e jaar van het secundair onderwijs zijn belangrijke keuze- en/of scharniermomenten. Onder begeleiding
van de titularis/leerkracht wordt dit proces van kiezen begeleid. Leerlingen peilen door zelfonderzoek naar
hun mogelijkheden en interesses, exploreren de verschillende studiekeuzemogelijkheden met hun specifieke
inhouden, ... Op deze wijze maken ze niet alleen kennis met het eigen schoolaanbod maar met de brede waaier
aan opleidingsmogelijkheden en verantwoorde overgangen. Mede op basis van het behaalde studieresultaat wordt
door de klassenraad getoetst of de leerling een realistische keuze heeft gemaakt. De klassenraad formuleert
hierbij een advies dat eveneens aan de ouders medegedeeld en becommentarieerd wordt door middel van een
oudercontact. Ook het CLB, dat tevens een partner is bij de keuzebepaling, kan aangesproken worden zowel
door leerlingen als door ouders.
Binnen ons zorgbeleid besteden we ook aandacht aan ons taalonderwijs. We bouwden hiervoor een taalbeleid
uit. Dit beleid steunt op drie pijlers:
- taalvaardigheid van alle leerlingen verbeteren;
- speciale begeleiding van leerlingen met een leerstoornis;
- de zorg voor anderstalige leerlingen.
Begin september leggen alle leerlingen van het eerste jaar taaltesten af. Via drie genormeerde
testen wordt de taalvaardigheid van elke leerling gemeten.
Leerlingen met een spellingsachterstand of met een spellingsprobleem krijgen extra aandacht in de
lessen Nederlands. Ook in andere taalvakken wordt er kort op de bal gespeeld. Indien het resultaat
van de taalvaardigheidstesten onvoldoende blijkt te zijn, wordt er een vierde test afgenomen. Wanneer
ook hier een probleem optreedt, worden ouders gecontacteerd en wordt de leerling doorverwezen naar het
CLB of een logopedist.
Leerlingen met een leerstoornis (dyslexie, dysortografie,...) die over een attest beschikken (logopedist, psycholoog, gespecialiseerde instelling), kunnen STICORDImaatregelen krijgen. (STimuleren, COmpenseren, Remediëren en DIspenseren).
Voor anderstaligen stippelden we een remediaal beleid uit: zij kunnen extra bijles onder de middag krijgen. Ook vanuit de scholengemeenschap kunnen deze leerlingen ondersteuning krijgen. Enerzijds via de alfaklassen en anderzijds via de hulp voor leerlingen die uit OKAN komen.
Onze school wil een school zijn waarin pesten geen plaats heeft. Pestproblemen zijn vaak slepende en
ernstige problemen. We moeten alles doen om pesten te voorkomen en het tijdig aan te pakken.
In de meeste gevallen wordt gekozen om in een eerste stap niet bestraffend op te treden maar wel
een opbouwend gesprek te hebben met alle betrokkenen.
Alles vanuit het oogpunt zodat het pestprobleem zo vlug mogelijk opgelost kan worden.
Bij herhaling van de pestproblemen en niet opvolging van de gemaakte afspraken worden de ouders
ingeschakeld en wordt een begeleidingscontract overwogen. Bij verder negeren van de afspraken,
zal repressief opgetreden worden.
De school doet een oproep aan alle leerlingen om aan de klastitularis of aan een vertrouwensleerkracht
tijdig eventuele pestproblemen in of buiten het klaslokaal te melden. Het gaat hier helemaal niet om verklikken
maar om een belangrijke hulpverlening.
Onze school wil een drugsvrije school zijn en ertoe bijdragen dat jongeren niet verslaafd geraken aan drugs. Bovendien zijn illegale drugs door de wet verboden. Zoals voor pestgedrag, geldt bij drugs het principe dat de school op de eerste plaats niet bestraffend maar helpend wil optreden, zij het met gradaties in aanpak. Ook hier geldt de oproep aan de leerlingen om via de titularis of vertrouwensleerkracht drugsproblemen op school te melden. Ook in dit geval gaat het niet om verklikken maar om een eerste stap naar hulpverlening.
In de praktijk onderscheiden we vier situaties:
- in een eerste situatie vraagt een leerling zelf spontaan om hulp. De leerling kan zo zelf naar de titularis,
een vertrouwensleerkracht of een CLB-medewerker stappen om het probleem te bespreken.
- in een tweede situatie zijn er vermoedens van druggebruik op basis van gedragsveranderingen bij de
leerling of op basis van meldingen van derden.
In de praktijk wordt in beide situaties op de eerste plaats gewerkt via een hulpverlenend gesprek.
Dit kan een gesprek zijn tussen de leerling en titularis of ook tussen de leerling en de vertrouwensleerkracht,
leerlingenbegeleider, CLB-medewerker, ...
- in een derde situatie wordt de leerling betrapt op bezit of op gebruik van drugs. Dit kan bijvoorbeeld omdat de
leerling onder invloed in de klas zit, door de politie tijdens de middagpauze op heterdaad betrapt wordt., …
In deze situatie bepaalt het schoolreglement dat er enerzijds ordemaatregelen zullen genomen worden
(bvb strafstudie, tijdelijke schorsing, ...) en dat er een begeleidingscontract afgesloten wordt.
Er zal deskundige hulp (meestal extern) ingeschakeld worden. De klassenraad wordt op de hoogte gebracht
en kan indien nodig overgaan tot bijkomende tuchtmaatregelen (bvb extra schorsing).
- bij het vaststellen van het verhandelen van drugs (dealen) worden onmiddellijk tuchtmaatregelen genomen.
Er wordt bekeken of via een strikt begeleidingscontract nog een nieuwe kans voor de leerling op de school
mogelijk is. De klassenraad, die in zo een situatie bijeengeroepen wordt, heeft echter wel de mogelijkheid
om over te gaan tot definitieve uitsluiting. Bovendien heeft de school in deze situatie een meldingsplicht
naar de preventiedienst van de lokale politie.
Vele mensen zeggen dat ze nooit in contact zullen komen met drugs. Toch maken drugs jaarlijks miljoenen levens kapot.
Onze school wil actief kennis, vaardigheden en attitudes bijbrengen die gericht zijn op je eigen gezondheid en op die van anderen.
Zij wil bewust meewerken om jongeren te stimuleren om gezonde keuzes te maken, hen aanmoedigen tot een gezond en evenwichtig eet-
en drinkgedrag en hen behoeden voor overmatig drinken, roken en voor het misbruik van genees- en genotsmiddelen (drugs).
Voor alle leerlingen geldt dat het gebruik, het in bezit of onder invloed zijn of het verhandelen van drugs, van welke aard ook,
niet toegelaten is op het schoolterrein, in de onmiddellijke omgeving ervan en/of tijdens buitenschoolse activiteiten.
Het gebruik en onder invloed zijn van genotsmiddelen of drugs kan ernstige schade toebrengen aan de gezondheid.
Illegale drugs zijn daarenboven door de wet verboden: dit omvat bezit, gebruik, onder invloed zijn en het verhandelen ervan.
Verleiding tot druggebruik of –aankoop kan ook noodlottig zijn voor de medeleerlingen.
In een positief schoolklimaat zijn preventie en hulpverlening echter belangrijker dan sanctionering. Dit is het uitgangspunt van het drugsbeleid in de scholen regio Groot-Aalst.
Indien de 360° rondleiding niet zichtbaar is, kan je deze altijd bekijken via deze link.
Als school vinden we het belangrijk om niet alleen kennis door te geven, maar ook vaardigheden en attitudes. Inzicht in de praktijk, sociale en communicatieve vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidszin laten we aan bod komen in de diverse projecten in de eerste graad.
Project Economie