VLS Esplanade

Scholengroep Sint-Maarten

In de geest van Sint-Maarten

SOS Schilders op school: de apotheose

Op donderdag 17 mei toonden we trots het eindresultaat van de actie 'SOS-Schilder op School', een nationale actie om het schilderonderwijs positief onder de aandacht te brengen. Het eerste hoogtepunt was de actiedag midden maart waaraan meer dan 1.000 jongeren deelnamen, telkens van twee maal 25 tot 30 secundaire en lagere scholen. Via de actie leerden onze zesdeklassers de mooie en interessante facetten van het schilderberoep kennen. Een motivatie om te kiezen voor het schilderonderwijs en het beroep van schilder-decorateur. Wij kozen niet enkel voor een colorwall maar eveneens voor felgekleurde hypecourts op het basketbalveld en het voetbalveld. Het waren de leerlingen van het VTI, afdeling Schilderwerk en decoratie, die hun jongere collega’s van het zesde leerjaar van de lagere school wegwijs maakten in diverse schildertechnieken. Daarbij geholpen door hun leerkracht én door een vakman die het project van begin tot einde begeleidde en met fierheid zijn vakkennis overbracht. Alle facetten van het schilderberoep kwamen aan bod zoals ondergronden voorbereiden, afplakken, schuren, een grondlaag aanbrengen, afwerken en het juiste materiaal kiezen voor elke stap. Een mooie praktijkervaring!

Voetballen en basketten kan dus voortaan op unieke, felgekleurde pleinen. Peter van ons project, profvoetballer en kapitein van AA Gent Nana Asare, en een delegatie van basketbalclub Okapi Aalstar waren aanwezig en stonden versteld van de hippe look van onze speelplaats. Ze toonden hun kunstjes in de panna-kooi of op het basketbalveld, onder bewonderende blikken van onze leerlingen! Een fantastische afsluiter van een mooi project, in aanwezigheid van de schepen voor sport, de schepen voor onderwijs en directie en verantwoordelijken van het VTI.

De projectfoto's vind je hier, onze foto's van deze dag vind je hier. Ook via deze link vind je mooie beelden van de apotheose. Lees ook het artikel uit Het Nieuwsblad of via deze link.