VLS Esplanade

Scholengroep Sint-Maarten

In de geest van Sint-Maarten

Gezondheidsbeleid SMI Esplanade

Afvalpreventie

Onze belangrijkste doelstelling is samen met de kinderen te werken aan een milieuvriendelijke school.
Om een milieuvriendelijke school tot stand te brengen, moet de gehele schoolbevolking zich hiervoor willen en kunnen inzetten. Hierbij speelt op onze school vooral afvalpreventie een grote rol.
Hoe kunnen we afvalpreventie zo concreet mogelijk bereiken?
- Op de hoogste en milieuvriendelijkste trede staat afvalvoorkoming. Afval voorkom je door alleen dingen te kopen die je echt nodig hebt, op het moment dat de oude versleten of opgebruikt zijn. Je kan ook nagaan of je zaken met anderen kan delen. Je kan ook afvalarme producten kopen.
- Voorwerpen hergebruiken staat een trede lager.
- De volgende trede op de ladder is sorteren en recycleren van materialen. Als je materialen per soort inzamelt en verwerkt kan je ze opnieuw gebruiken en er nieuwe producten van maken.

Een fitte school

Kinderen die voldoende bewegen blijken gemakkelijker goede studieresultaten neer te zetten dan kinderen die weinig bewegen.
Daarom is het nodig een beweeg- en sportprogramma voor onze school verder uit te bouwen dat zich richt tot alle kinderen en voorziet:
-     De uitbouw van een bewegingsrijke omgeving in de klas en op school.
-     De organisatie van bewegingsmomenten tijdens en tussen de lessen.
-     Het stimuleren en aanbieden van spel- en sportactiviteiten tijdens de speeltijden en de middagpauze.
-     Naschoolse sportactiviteiten (op woensdagnamiddag, zaterdag, …) opzetten.
-     Waarom te voet of met de fiets naar school? 

De gezonde brooddoos

In een gezonde brooddoos vinden we lekker eten dat energie geeft voor lichaam en geest en een deel van de noodzakelijke vezels, vitaminen, mineralen en andere bouwstenen aanlevert  voor kinderen  in de groei.
Het gaat vooral om een gezond evenwicht en voldoende variatie.
Een evenwichtig lunchpakket bestaat uit:
- Brood: bij voorkeur bruin of volkoren.
- Beleg: wat margarine of minarine; confituur, honing, magere kaas, mager vlees. Choco of chocolade horen niet dagelijks op een boterham.
- Vers fruit: appel, peer, banaan kan ook als beleg.
- Groenten: wat kan er zoal in de brooddoos: tomaat, wortel, radijsjes,… 

Hygiëne

Een lekker frisse, gezonde klas. Netjes opgeruimd. Geen stof. Een mooi plaatje natuurlijk, maar klopt het wel met de realiteit? In veel klassen is de kwaliteit van het binnenmilieu eerder matig tot slecht. Benauwde, warme en stoffige lokalen, beslagen ramen, onaangename geuren. Wie regelmatig in de klas komt, herkent deze symptomen van een slecht binnenmilieu. De gevolgen zijn niet min: negatieve effecten op de gezondheid, de prestaties en motivatie van de leerkrachten en leerlingen.
De luchtkwaliteit is het belangrijkst.
We zorgen voor een thermisch, visueel en akoestisch comfort.

Het belang van tussendoortjes in de voeding
Tussendoortjes leveren een belangrijke bijdrage aan de voedingsstoffeninname. Tussendoortjes  die we aanraden zijn onder andere halfvolle melkproducten, calciumverrijkte sojaproducten,versfruit en een belegde boterham. Peuters, kleuters en lagere schoolkinderen hebben nood aan tussendoortjes om de energiebehoefte over de dag te spreiden. Maar ook volwassenen en zeker ouderen hebben baat bij een tussendoortje. Bijvoorbeeld een stuk vers fruit in de voor- of namiddag.  

Hoe een evenwichtig tussendoortje kiezen? 
- Bekijk tussendoortjes in de totale dagvoeding. 
-   Eet maximaal 2 tussendoortjes per dag om tandcariërs te voorkomen.
- Kies uit de voedingsgroepen: fruit, melkproducten of graanproducten met beleg.

De school voorziet zelf een aanbod van “gezonde” dranken.
- De leerlingen kunnen tijdens de drukke schooldag een bron van “gezonde” energie gebruiken.
- De school vraagt ouders geen ongezonde dranken en tussendoortjes mee te geven.
- De school voorziet dranken in glazen verpakking om het milieu te beschermen.

 

Schoolmaaltijden

Een warme maaltijd moet 30 à 35 % leveren van de dagelijkse energie. Een warme maaltijd bestaat bij ons meestal uit aardappelen, vlees en groenten. Het is belangrijk om steeds voldoende groenten, aardappelen of vervangproducten (zoals rijst en deegwaren) te eten en een matige portie vlees, vis of vervangproducten. Er is één visdag per week voorzien. Permanente beschikbaarheid van gratis (leiding)water.

Broodmaaltijden

Uit studies blijkt dat kinderen die geen ontbijt nemen meer last hebben van concentratie-stoornissen tijdens de lessen en minder goed presteren op school.

Het ontbijt sla je best nooit over. Een ‘gezond’ ontbijt is rijk aan meervoudige koolhydraten en arm aan vet.

Een ontbijt kan bestaan uit graanproducten (bij voorkeur volkoren granen), melk of alternatieven zoals yoghurt, vers fruit of fruitsap. De verschillende voedingsgroepen in een ontbijt:
- Volkoren graanproducten (brood, ontbijtgranen Dkies voor de ongesuikerde volkoren vormen) zijn een bron van meervoudige koolhydraten, plantaardige eiwitten, ijzer, voe-dingsvezels en vitaminen B (vnl. foliumzuur). 
- Besmeer het brood matig met een zachte margarine of minarine.
- Melk en melkproducten zoals yoghurt of calciumverrijkte sojaproducten zijn een goede bron van eiwitten, vitaminen en mineralen (meer specifiek calcium). Dit is belangrijk in functie van de botgroei en het in stand houden van het skelet.
Fruit: kies bij voorkeur vers fruit of fruitsap.

Waarom een gezondheidsbeleidsplan?

  • Leerlingen brengen één vierde van hun tijd door op school. In die tijd eten en drinken de leerlingen, zoals in de speeltijd en onder de middag.
    Dit betekent dat de school een inpact kan hebben op wat de leerlingen eten en drinken. En jong geleerd, is oud gedaan.
  • Binnen haar educatieve en opvoedende taak kan de school de leerlingen informeren en de nodige vaardigheden en attitudes bijbrengen voor een gezonde levensstijl waar gezonde voeding een deel van is.
  • De laatste jaren is een evolutie merkbaar van gezondheidseducatie naar gezondheidsbevordering. Dit betekent dat de leerlingen elke dag kunnen kiezen voor gezonde voeding in het aanbod van dranken en eten op school en dat de nodige afspraken worden gemaakt.