VLS Esplanade

Scholengroep Sint-Maarten

In de geest van Sint-Maarten

Programmeerworkshop Codefever 6e lj

De leerlingen gaan aan de slag met Scratch en leren elk hun eigen eerste spelletje programmeren. Daarna denken ze op een speelse manier na over beroepen vroeger, nu en in de toekomst en leren ze over het belang van digitalisering op de arbeidsmarkt en waarom dat programmeren, waarvan ze nu geproefd hebben, zo belangrijk is. Elke leerling krijgt ook het werkboek “Zakboek voor toekomstvoorspellers en tijdreizigers”.

Technopolis 5e leerjaar

Op vrijdag 19 oktober trok het 5e leerjaar naar Technopolis. Via meer dan 350 interactieve opstellingen ontdekten onze leerlingen de wetenschap die schuilgaat achter tal van zaken uit het dagelijks leven. Zélf experimenteren was dus de boodschap! Ze deden er meerdere leuke interactieve experimenten, zagen spectaculaire demo’s en keken naar verrassende wetenschapsshows of een automatisch theater over het menselijk lichaam.

De foto's bekijk je hier.

WeGoSTEM in het 6e leerjaar

Onze zesdeklassers konden deelnemen aan het WeGoSTEM-project. Met WeGoSTEM ontdekken jaarlijks duizenden leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar op een creatieve manier hun talent voor wetenschap en techniek. Ongeacht hun studierichting worden de leerlingen warm gemaakt om iets rond STEM te ondernemen door hen zelf een tekenrobot te laten bouwen en programmeren. Daarbij worden de leerlingen niet alleen geholpen door hun eigen leerkracht, maar ook door gepassioneerde vrijwilligers uit het bedrijfsleven. Onze kinderen gingen enthousiast aan de slag!

Foto's van dit project kunt u hier bekijken.

Fruitbrochettes 1A

Eerst leerden ze wat meer over fruit, daarna mochten ze smullen van lekkere fruitbrochettes! Bekijk de foto's hier.

Klassemuziek! Fagot

Op donderdag 20 en vrijdag 21 september kwam Kaat Hoogmartens de leerlingen meer vertellen over de wereld van de fagot, in de workshop 'Opa Fagot & Fagotino'.

Het beeldmateriaal van dag 1 vindt u hier, dat van dag 2 kunt u hier bekijken.

Toon je sportclub @ school.

Op woensdag 19 september 2018 vindt de 7de editie plaats van de actie 'Toon je sportclub @ school'. Sport Vlaanderen, SVS, ISB en VSF roepen opnieuw alle leerlingen op om in de outfit van hun sport(club) naar school te komen. Op deze manier kunnen de kinderen hun sport eens tonen en misschien andere kinderen stimuleren om ook buiten de schooluren aan sport te doen! #sportersbelevenmeer

Bekijk de foto's hier.

Sport3daagse 4e leerjaar

De leerkrachten laten weten dat de busreis zeer vlot verlopen is. Om 10.52 uur kregen we het bericht dat ze veilig aangekomen zijn op hun bestemming. Leerlingen en leerkrachten gaan het domein verkennen en de kamers inrichten. Het wordt een super sport3daagse!

Nog op het programma van de eerste dag: een lange wandeling naar Hengelhoef en ontspannen in het zwembad, een 4-uurtje aan de kant van de weg, vrij sport en volleybal met de leerkrachten,... een goedgevuld programma dus.

Op dag 2 staat o.a. sport&spel op het programma, in een doorschuifsysteem: ringstick, basketbal, netbal, dans en crossfit. Nadien spelen ze het 'Spel der Heren' en 's avonds wordt afgesloten met een heuse quiz.

De foto's vindt u onder de rubriek Media - Fotogalerijen

De brief met de laatste afspraken kunt u lezen via deze link.

Codescool - leren programmeren

CodesCool zet zich in om kids uit het 5de en 6de leerjaar na schooltijd te leren programmeren. Onze school heeft beslist deel te nemen aan dit initiatief, met de kinderen van het 6e leerjaar. De leerlingen komen wekelijks een uurtje samen om aan de slag te gaan aan de computer. Ze leren spelenderwijs programmeren met leuke software en ervaren zo hoe computers werken. Stap voor stap creëren we digitale verhalen en ontwerpen de leukste computerspelletjes en gaan zelfs aan de slag met robots. Allesbehalve een saaie computerles!
 

Cultuurklassen dag 3

Hallo!

Opnieuw een kleine update van onze activiteiten hier op de Lork. De weergoden waren ons vandaag erg goed gezind. Het zesde leerjaar profiteerde daarvan en ging met kompas op zoek naar de juiste route rond de Kemmelberg. Het vijfde leerjaar wisselde spelen onder de stralende zon af met een ondergronds bezoek aan de militaire bunker. In de namiddag wisselden we de rollen om.

Hier gaat alles dus nog steeds fantastisch. We genieten met volle teugen van ons verblijf en maken ons klaar voor het grote dansfeest vanavond. Slooooooooow time!

Tot morgen!

Cultuurklassen dag 2 - Voormiddag

Ondanks het iets mindere weer was het een fantastische voormiddag. Het vijfde leerjaar bezocht het Passchendaele museum en kwam er veel te weten over de Eerste Wereldoorlog: wapens, kledij, geschiedenis, en een heuse een wandeling door de loopgraven. Ze reden daarna door naar Tyne Cot, een indrukwekkende begraafplaats voor gesneuvelden.

Het zesde leerjaar ging deze voormiddag op natuurwandeling met een echte heks en leerden over de planten en hun eigenschappen. Daarna gingen ze op pokémonjacht op het domein. 

Nu gaan we genieten van een lekkere maaltijd (foto volgt) en daarna vertrekken we met z'n allen naar Ieper waar we worden opgeleid tot lakei of dienstmeid en de Last Post gaan bijwonen.

Tot schrijfs!

Cultuurklassen dag 1: update

Dag lieve mama's en papa's

We hebben vandaag al met volle teugen genoten. In dit zwoele zomerweertje maakte het vijfde leerjaar deze middag een natuurwandeling en ging het zesde op fotozoektocht. Na een zeer lekkere maaltijd profiteerden we verder van het goede weer met enkele buitenactiviteiten.

Alles is hier dus tiptop in orde!

Tot morgen, dan verkennen we Ieper en zijn oorlogsverleden.

Kusjes en groetjes!

Cultuurklassen dag 1

Vertrokken onder een stralende zon richting Kemmel, waar ons deze week een druk en goedgevuld programma wacht...

10.50 uur: Na een vlotte tocht zijn we aangekomen aan 'De Lork' in Kemmel. Stralende zon, warm weer, schitterend decor,... we hebben er zin in! Deze voormiddag verkennen we de omgeving van het centrum en worden we gebrieft door de verantwoordelijke van De Lork. Straks wacht ons een lekkere maaltijd.

Op het programma deze namiddag: een fotozoektocht in Kemmel voor het 6e leerjaar en een kruidenwandeling o.l.v. een echte heks voor het 5e leerjaar.

Cultuurklassen 2018

Omstreeks 9 uur vanmorgen vertrokken 2 goedgevulde bussen richting Kemmel. Het zonnetje was alvast van de partij. Het belooft een onvergetelijke 4-daagse te worden!

Wij houden jullie dagelijks op de hoogte met een verslag van de dag en enkele foto's.

Het verslag vinden jullie bij 'activiteiten' en de foto's bij 'media-fotogalerijen'.

Veel groeten!

Het 5de en het 6de leerjaar.

SOS Schilders op school: de apotheose

Op donderdag 17 mei toonden we trots het eindresultaat van de actie 'SOS-Schilder op School', een nationale actie om het schilderonderwijs positief onder de aandacht te brengen. Het eerste hoogtepunt was de actiedag midden maart waaraan meer dan 1.000 jongeren deelnamen, telkens van twee maal 25 tot 30 secundaire en lagere scholen. Via de actie leerden onze zesdeklassers de mooie en interessante facetten van het schilderberoep kennen. Een motivatie om te kiezen voor het schilderonderwijs en het beroep van schilder-decorateur. Wij kozen niet enkel voor een colorwall maar eveneens voor felgekleurde hypecourts op het basketbalveld en het voetbalveld. Het waren de leerlingen van het VTI, afdeling Schilderwerk en decoratie, die hun jongere collega’s van het zesde leerjaar van de lagere school wegwijs maakten in diverse schildertechnieken. Daarbij geholpen door hun leerkracht én door een vakman die het project van begin tot einde begeleidde en met fierheid zijn vakkennis overbracht. Alle facetten van het schilderberoep kwamen aan bod zoals ondergronden voorbereiden, afplakken, schuren, een grondlaag aanbrengen, afwerken en het juiste materiaal kiezen voor elke stap. Een mooie praktijkervaring!

Voetballen en basketten kan dus voortaan op unieke, felgekleurde pleinen. Peter van ons project, profvoetballer en kapitein van AA Gent Nana Asare, en een delegatie van basketbalclub Okapi Aalstar waren aanwezig en stonden versteld van de hippe look van onze speelplaats. Ze toonden hun kunstjes in de panna-kooi of op het basketbalveld, onder bewonderende blikken van onze leerlingen! Een fantastische afsluiter van een mooi project, in aanwezigheid van de schepen voor sport, de schepen voor onderwijs en directie en verantwoordelijken van het VTI.

De projectfoto's vind je hier, onze foto's van deze dag vind je hier. Ook via deze link vind je mooie beelden van de apotheose. Lees ook het artikel uit Het Nieuwsblad of via deze link.

Project SOS - Schilder op school

De verfraaiingswerken van de speelplaats zitten in de laatste rechte lijn. Via het project SOS - Schilder op school worden de muren, het basketbalveld en het voetbalveld onder handen genomen. Een 'sneak preview' van het resultaat zie je hier. Foto's van de voorbereidingswerken van onze zesdeklassers op het VTI bekijk je hier.

Via deze weg willen we de leerlingen, de begeleidende leerkracht en het team van het VTI reeds uitgebreid bedanken voor de samenwerking, de inzet en de enorme werkijver tijdens dit project. Zonder jullie kennis, kunde en professionaliteit was dit niet mogelijk geweest!

Dikketruiendag #frisgroen

De jaarlijkse Dikketruiendag van het Departement Omgeving is ondertussen een bekende symbolische actie. We doen een trui aan, zetten de verwarming een graadje lager en tonen dat we ons inzetten voor het klimaat.  Voor een gezond klimaat moeten we natuurlijk nog veel meer doen. Dit jaar is het thema ‘van grijs naar frisgroen’: we vergroenen  de schoolomgeving om de klimaateffecten op  grijze en verharde oppervlaktes tegen te gaan. Heel wat leerlingen gingen in op de vraag om #frisgroen naar school te komen!

Tableau vivant in 5B

De video bekijk je hier .

Drama-oefening ‘Inside out’ 5A

Gebaseerd op de film Inside Out, waarin we zien hoe onze gevoelens vanuit onze hersenen worden aangestuurd, maakten we met het vijfde leerjaar een drama-oefening rond het uitbeelden van gevoelens. De filmpjes van 5A hebben we samen geplakt en wat bewerkt via een online programma. Het online-bekijken van het resultaat doe je hier.

Drama-oefening ‘Inside out’ 5C

Gebaseerd op de film Inside Out, waarin we zien hoe onze gevoelens vanuit onze hersenen worden aangestuurd, maakten we met het vijfde leerjaar een drama-oefening rond het uitbeelden van gevoelens. De filmpjes van 5C hebben we samen geplakt en wat bewerkt via een online programma. Het online-bekijken van het resultaat doe je hier.

Actie Koekenbak

Koekjesverkoop voor het goede doel in onze pop-up winkel in de warme refter.

Openingsuren:

maandag 11/12: 12.20 uur - 12.55 uur / 15.30 uur - 15.45 uu

dinsdag 12/12: 8.00 uur - 8.30 uur / 12.20 uur - 12.55 uur / 15.30 uur - 15.45 uur

woensdag 13/12: 8.00 uur - 8.30 uur / 12.05 uur - 12.20 uur

Het Bloklied 5C

Deze video werd opgenomen tijdens de vermoeiende dagen van de eindtoetsen in klas 5C...

Het originele clipje bekijk je hier !

SMI danst

Het filmpje van het afscheid van het zesde leerjaar kan je bekijken via de volgende link: http://www.vimeo.com/13699836

Activiteiten SMI Esplanade

22/10/2018

De leerlingen gaan aan de slag met Scratch en leren elk hun eigen eerste spelletje programmeren. Daarna denken ze op een speelse manier na over beroepen vroeger, nu en in de toekomst en leren ze over het belang van digitalisering op de arbeidsmarkt en waarom dat programmeren, waarvan ze nu geproefd hebben, zo belangrijk is. Elke leerling krijgt ook het werkboek “Zakboek…

19/10/2018

Op vrijdag 19 oktober trok het 5e leerjaar naar Technopolis. Via meer dan 350 interactieve opstellingen ontdekten onze leerlingen de wetenschap die schuilgaat achter tal van zaken uit het dagelijks leven. Zélf experimenteren was dus de boodschap! Ze deden er meerdere leuke interactieve experimenten, zagen spectaculaire demo’s en keken naar verrassende wetenschapsshows…

11/10/2018

Onze zesdeklassers konden deelnemen aan het WeGoSTEM-project. Met WeGoSTEM ontdekken jaarlijks duizenden leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar op een creatieve manier hun talent voor wetenschap en techniek. Ongeacht hun studierichting worden de leerlingen warm gemaakt om iets rond STEM te ondernemen door hen zelf een tekenrobot te laten bouwen en programmeren. Daarbij worden…